Meer plantaardige eiwitten, minder overgewicht

Meer plantaardige eiwitten, minder overgewicht

Meer plantaardige eiwitten, minder overgewicht

01 juli 2011

Dat concludeerden onderzoekers naar aanleiding van de voedselconsumptiepeiling die werd uitgevoerd onder 3000 Belgen. Uit dat onderzoek bleek dat mannen die meer eiwitten van dierlijke oorsprong eten een groter risico lopen op overgewicht dan mannen die er minder eten. Het risico op overgewicht ligt dan weer beduidend lager bij mensen – zowel mannen als vrouwen – die meer eiwitten van plantaardige oorsprong eten. Op het niveau van de Belgische bevolking betekent dit dat de eetgewoonten aanzienlijk zullen moeten veranderen. De eiwitconsumptie bedraagt gemiddeld 72 gram per dag, en het grootste deel daarvan (47 gram/dag) is van dierlijke oorsprong. Vlees en charcuterie zijn de voornaamste bronnen: ze zijn goed voor 34% van de totale eiwitconsumptie (26 gram/dag). Plantaardige eiwitten (25 gram/dag) halen we hoofdzakelijk uit graanproducten (brood, pasta enz.). Er komen amper peulvruchten op ons bord; de onderzoekers benadrukken dat we daar meer van moeten eten, zeker omdat ze niet duur zijn… en erg lekker.

Bron: Lin Y., Bolca S., Vandevijvere S., Plant and animal protein intake and its association with overweight and obesity among the Belgian population, British Journal of Nutrition (2011), 105, 1106–1116