Meer plantaardige voeding geassocieerd met lager risico op borstkanker

Meer plantaardige voeding geassocieerd met lager risico op borstkanker

Meer plantaardige voeding geassocieerd met lager risico op borstkanker

05 oktober 2011

De nieuwe gegevens zijn afkomstig uit een grootschalig onderzoek bij verpleegsters, waarbij 86.621 vrouwen maar liefst 26 jaar lang werden gevolgd. De onderzoekers legden scores vast op basis van bepaalde voedingseigenschappen, waarmee ze konden nagaan in welke mate de principes van het DASH-dieet, een dieet rijk aan plantaardige producten, werden gevolgd. Uit de resultaten blijkt dat het relatieve risico op niet-hormoonafhankelijke borstkanker bij vrouwen met de hoogste DASH-score 20% lager ligt dan bij vrouwen met de laagste score. Na verdere analyse van de resultaten preciseerden de onderzoekers dat vooral de hoge inname van fruit en groenten een rol speelt in die risicoverlaging. Het DASH-dieet is gebaseerd op een dagelijkse inname van 5 porties groenten en eenzelfde hoeveelheid fruit, met daarnaast vier à vijf porties peulvruchten, noten en granen per week.

 Bron: Fung TT, Hu FB, Hankinson SE et al. Am J Epidemio 2011 Sep 15; 174(6):652-60. Epub 2011 Aug 10